Selectiile Interne Vs. Selectiile Nationale

Derby-ul dintre selectiile interne si cele nationale imi aduce aminte de celebrul derby Real Madrid vs FC Barcelona. Exista tabere in ambele cazuri. Ca sa demontam anumite mituri, prin acest articol vreau sa evidentiez atat atuu-urile in ambele cazuri, cat si minusurile cuvenite. Imi asez perna de pe scaun, imi umplu paharul de suc si sunt pregatit sa-mi folosesc aptitudinile dobandite de la doamna diriginta ( e de romana, nu-mi permit sa gresesc ).
Pentru inceput, as vrea sa analizam castigatorii din ultima decada, si anume 2010-2016. Ca un reminder, am atasat poza cu acestia sub aceste insiruiri de randuri.

winners
Sursa foto: Wikipedia

Primul mit pe care as vrea sa-l demontez este acela conform caruia, piesele alese intern au o sansa mai mare de a castiga decat o au cele din selectiile nationale. Oare sa fie adevarat?
2010 – Anul in care Germania a reusit sa aduca trofeul Eurovision pe taram nemtesc. Melodia Satellite, interpretata de Lena, a fost aleasa in Selectia Nationala „Unser Star für Oslo” pe 12 martie 2010. Pana acum S.N 1 – S.I 0
2011 – Anul in care Azerbaijanul a pus mana pe trofeul Eurovision ( daca ma intrebati pe mine, cel mai slab winner din ultimii 10 ani ). Ca un plus, anul 2011 a fost si anul in care trofeul Eurovision a interactionat cu aerul din Azerbaijan pentru prima data in istoria acestul concurs longeviv. De mentionat este faptul ca Azerbaijan este o tara adepta selectiilor interne. Scorul se echilibraeaza, ajungand la S.N 1 – S.I 1
2012 – Anul iconic pentru istoria acestui concurs. Anul in care Suedia o aduce pe scena din Baku pe Loreen cu melodia Euphoria. O sa redeschid acest subiect putin mai jos cand o sa vorbim mai pe indelete despre fenomenul Loreen, Melodifestivalen si nu numai. Euphoria reuseste sa incline balanta in favoarea selectiilor nationale. S.N 2 – S.I 1
2013 – Se pare ca nordicii fac un pact si lasa trofeul sa se plimbe prin frig, din Suedia pana in Danemarca. Aici o intalnim pe Emmelie de Forest, alergand desculta si cantand Only teardrops. A reusit sa castige Selectia Nationala din Danemarca, si anume „Dansk Melodi Grand Prix 2013”. Imi pare ca Selectiile Interne pierd teren, scorul ajungand sa fie S.N 3 – S.I 1
2014 – Ce an!! Ne urcam in barca si incepem sa vaslim pe Dunare pana ajungem in Viena, Austria, unde ajunge si trofeul Eurovision. Personajul Conchita Wurst aduce pentru doua oara trofeul in Austria. In drumul sau, trofeul a putut sa asculte Rise like a Pheonix, piesa aleasa intern. Si aici lasam treaba nefinisata, o sa revin putin mai jos si o sa reiau acest subiect. Scor actual: S.N 3 – S.I 2
2015 – Sa inteleg ca I-a placut mai mult la frig trofeului. Acesta face cale-ntoarsa si ajunge in Suedia unde Måns Zelmerlöw il asteapta cu paine, palinca, putina sare si o melodie pentru Heroes. Ales printr-o selectie nationala, Måns castiga teren pentru S.N. Aruncam un ochi asupra actualului scor: S.N 4 – S.I 2
2016 – Probabil ca s-a saturat de pace si liniste, asa ca trofeul isi ia bilet dus catre Ucraina. Odata ajuns aici, Jamala ii incanta auzul cu piesa 1944, o piesa cu un mesaj extrem de puternic. Jamala castiga Selectia Nationala, reusind sa sa mai adauge o victorie pentru selectiile nationale.
SCOR FINAL: SELECTII NATIONALE = 5; SELECTII INTERNE= 2
In cazul in care credeati ca piesele alese intern au mai multe sanse de castig, statisticile arata altceva. Dar, ceva interesant putem observa. Luam ca referinta anii 2013, 2014, 2015 si 2016.
2013 – Ca runner up avem o piesa aleasa intern, si anume „Hold me – Farid Mammadov”
2014 – Aceasi situatie, The Common Linnets reusesc sa se claseze pe locul al doilea cu piesa „Calm after the storm”, piesa aleasa intern.
2015 – Batalie mare intre Rusia si Suedia. Polina Gagarina reuseste sa se claseze pe podium, pe pozitia a doua, cu piesa „A million voices”, piesa la fel, aleasa intern.

Polinuța love

2016 – Anul cu lupta cea mai apriga. Pana in ultimele 10 secunde nu s-a stiut unde o sa ajunga trofeul. Daca Rusia era vazuta castigatoarea detasata din acel an, se pare ca planurile Universului au fost altele. Astfel, Rusia castiga televotul, dar reuseste sa se claseze abia pe locul al treilea ( Sergey Lazarev – You are the only one – ales intern ), in timp ce Australia castiga titulatura de runner up din acel an, bineinteles si ea venita cu o piesa aleasa intern.

Sergey

Oare sa fie un blestem al pieselor alese intern de nu reusesc sa atinga prima pozitie? Greu de spus, insa statisticile tind sa imi dea dreptate.

Haideti sa vorbim putin si  de ce e bine sa alegem intern sau de ce nu e bine. În primul rând, cand decizi sa alegi intern pe cineva, trebuie sa ai o strategie de marketing destul de bine pusa la punct. De ce spun asta? Pai, iti asumi un risc. Riscul de a crea asteptari prea mari in conditiile in care celelalte piese sunt deja cunoscute. Poti sa dai lovitura, sau poti sa ratezi cu gratie ( Exemplu Armenia 2017 ). Ai libertatea de a alege artisti foarte buni, dar poti sa alegi ceva ce place doar unei anumite sectiuni de varste, in timp ce intr-o Selectie Nationala exista libertatea de a vota, libertatea majoritatii. Cand alegi intern o piesa, automat economisesti bani pe care I-ai fi utilizat pentru relizarea cadrului desfasurarii Selectiei Nationale. Acesti bani pot fi investiti in show-ul din Marea Finala, ceea ce ar fi un atuu important, avand in vedere importanta show-ului din ultimii ani. Insa, exista si riscuri cand alegi o sa organizezi o Finala Nationala. Pentru inceput, data. Daca alegi sa fii printre primii care isi anunta piesa participanta,n-ai certitudinea ca o sa fie pe placul oamenilor pana la final. Poate sa plictiseasca, poate sa fie uitata. Un alt risc ar fi melodiile necastigatoare, piese bune care se pierd. Cum fanii eurovisionisti sunt extrem de patimasi in ceea ce priveste acest concurs, e suficient sa nu alegi un reprezentant corect ca incepe razboiul ( Vezi cazul din acest an al Ucrainei unde Tayanna era vazuta favorita sa castige nu numai finala nationala, ci si Marea Finala ).
Era sa uit ceva. Stiti cand v-am spus mai sus ca o sa redeschid subiectul Loreen? Ei bine, a venit momentul. Suedia este o tara ca pune pret pe Eurovision. Au reusit ca prin fenomenul Melodifestivalen sa creeze un Eurovision suedez. De cele mai multe ori, poate ca Melodifestivalenul a aratat mai bine decat a aratat Eurovisionul. Si „marfa” intr-o finala nationala a suedezilor este mult mai de calitate decat cea din finala Eurovisionului.

Loreen RIP Statements

De exemplu, intr-o finala Melodifestivalen, un singur concurent primeste in jur de 1.000.000 de voturi, in timp ce castigatorii Selectiei Nationale din Romania de anul acesta au resit sa adune putin peste 10.000 de voturi. Poate si din cauza aceasta exista discrepanta mare dintre clasarile Suediei si alea Romaniei ( pur si simplu un exemplu, nimic mai mult).
Si nu e suficient sa alegi intern pentru a castiga. Va intreb ceva si as vrea ca fiecare dintre voi sa-mi raspunda in comentarii mai jos. Credeti ca daca in 2014 Austria nu venea cu personajul Conchita, dar venea cu piesa Rise like a Pheonix, acelasi era rezultatul? Cand vrei sa castigi, trebuie sa ai o strategie foarte bine pusa la punct. Marketingul domneste peste noi!

Si astfel, ajungem la finalul acestui articol. Sper ca nu v-am plictisit, sper ca rezonati cu ideile mele. Eu o sa-mi pun un pahar de suc, o sa deschid playlistul Eurovision Song Contest 2017 si o sa ma opresc din scris aici.

Autor articol: Șerban Alexandru Marian

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s