O lectie de viata, un cantec si o dorinta nobila pentru Europa, intr-un cuvant: Joci Pápai

Ungaria este reprezentată, anul acesta, la Eurovision, de către Joci Pápai. El se simte extrem de onorat și de responsabilizat pentru faptul că este primul cântăreț cu origini țigănești care a ajuns să-și reprezinte țara în cadrul acestui grandios concurs al muzicii internaționale, iar conform relatărilor lui, aflăm că a simțit, de la bun început, ,,puterea aceea specială’’ în melodia sa. După cum afirmă cantautorul, de multe ori are senzația cum că piesa ,,Origo’’ nici n-a fost scrisă de el, ci melodia și textul i-au fost, de fapt, date de către Dumnezeu, și Însuși Dumnezeu a pus cuvintele pe limba sa, și El l-a ajutat să compună linia melodică.

Înainte de toate, suntem curioși de omul Joci Pápai. Povestește-ne, te rog, detaliat, despre tine, despre trecutul tău, copilăria ta, despre visurile tale și background-ul tău familial și cultural.

Eu sunt un tânăr de etnie romă, – țigan, cum se spune -, născut în Ungaria, a cărui pasiune față de muzică a început încă de la vârsta de 4 ani. De atunci, mă ocup numai și numai cu muzica; și nu mi-a trecut prin gând, nici preț de câteva secunde, ca eu să mă ocup cu altceva în această viață. Sincer să fiu, nici nu mă pricep la altceva, în afară de muzică.
Am ajuns prin lupte seculare în acest stadiu, unde mă aflu acum și, de fapt, emisiunea A Dal mi-a adus acel succes, acea recunoaștere, după care am râvnit dintotdeauna. Și, sunt foarte recunoscător, la rându-mi, pentru faptul că eu sunt cel care îmi reprezint țara, ca și un țigan tânăr, țigan maghiar tânăr, într-o țară atât de conservatoare precum e Ungaria.

Cum ai trăit și cum trăiești, din punct de vedere lăuntric, lupta datorată identității tale etnice? Și, cum ai putut învinge privirea înțepătoare a lumii cu care ți-a ars obrazul atât timp, zeflemisindu-te și spunându-ți că ,,N-ai loc printre noi, fiindcă ești diferit de noi!”? Ce anume a reprezentat și ce anume reprezintă, acum, izvorul primordial al puterii tale lăuntrice?

Ei bine, puterea din mine și aceste energii despre care vorbești își au, cu siguranță, obârșia în sinceritatea mea, în durerea și nădăjduirea mea. Aceste trei lucruri constituie, cu adevărat, energia mea lăuntrică. Cred că mesajul pe care îl aduc la Eurovision este unul foarte puternic, și se potrivește perfect cu motto-ul acestei ediții, ,,Celebrate diversity’’: uniunea și acceptarea. Consider că m-am nimerit în totalitate în cadrul din acest an și că nu este o simplă întâmplare faptul că, astăzi, mă aflu aici.

S-a mărit povara de pe umerii tăi din pricina faptului că publicul maghiar a ținut să investească cu reprezentarea țării sale un om care aparține unei minorități cu care nu se identifică? Cum anume trăiești această oportunitate și ce înseamnă pentru tine acest gest din partea maghiarilor a căror lipsă de toleranță, să recunoaștem, este de mare notorietate? Iei totul ca pe o misiune personală, sau pur și simplu, reprezintă doar o nouă experiență ,,cool’’, pe lângă toate celelalte de până acum?

Ei bine, sincer fiind, mă umple cu o mândrie incomensurabilă faptul că mult prea îndrăgita și buna mea țară a ajuns până la acest punct: încât m-a trimis pe mine, în ciuda originii mele etnice și cu marea majoritate a voturilor, să reprezint patria.
Selecția Națională Eurovision, denumită ,,A Dal’’, este cea mai prestigioasă emisiune din Ungaria, care se bucură de o considerație deosebită, inclusiv pe teritoriul țării; iar astfel, prin faptul că poporul maghiar m-a ales reprezentantul său, m-a îmbrăcat cu cea mai nobilă platoșă. Și îmi asum această responsabilitate cu mare mândrie!
Chiar dacă pare o povară grea, pentru mine reprezintă o povară dulce.

Ce semnificație are pentru tine Tata, orașul?

Tata, orașul meu natal, înseamnă totul pentru mine! Este viața mea, și va rămâne la fel pentru totdeauna! Nu voi părăsi orașul Tata niciodată! Trăiesc cu bucurie în acel oraș, împreună cu iubita mea familie, și am fost fericiți chiar și atunci când nu ne-am aflat pe culmile situației noastre financiare, – orașul nu ne-a lăsat să simțim că suntem săraci.
Este, într-adevăr, de parcă am fi în vacanță acolo tot timpul și am trăi într-o permanentă excursie! Toate mă leagă de acel loc! Nu întâmplător a fost desemnat, în nenumărate rânduri, ca fiind cel mai romantic oraș. Așadar, aș dori să îmbătrânesc la Tata!

Piesa ta are o valoare spirituală. Ce te-a inspirat în compunerea ei, cum s-a născut, și ce vrea să transmită ,,Origo’’, dar ceea ce este cel mai important, cui se adresează? În ce constă puterea melodiei tale? Ți-ai cuprins întreaga viață în aceasta?

Da, melodia ,,Origo’’ este opera întregii mele vieți, și cuprinde întreaga mea viață! Am compus-o singur, și am putut să introduc în ea absolut totul din mine, ceea ce am vrut și am simțit: durerea, rătăcirea, jignirea, insulta, dar și uniunea, iubirea și susținerea oferite de muzică. Toate acestea au fost lucruri importante în viața mea, și se regăsesc, fiecare în parte, în această piesă. Uneori, am senzația că nici n-a fost scrisă de mine, ci melodia și textul mi-au fost, de fapt, date de către Dumnezeu, pentru că, muzica mea se dorește a fi unificatoare și, poate, Însuși Dumnezeu a pus cuvintele pe limba mea, și El m-a ajutat să compun linia melodică.
,,Origo’’ vorbește despre durere, despre sinceritate, iar mesajul său central este că, trebuie să fim puternici, în orice împrejurare! N-avem voie să renunțăm la visele noastre, n-avem voie să ne dăm bătuți în fața sorții! Eu sunt exemplul cel mai elocvent că, truda și eforturile nu sunt degeaba și că, într-adevăr, chiar dacă așteptarea mea a durat 30 de ani, lupta a meritat!
Piesa vorbește și despre perioadele foarte grele din viața mea. De fapt, ea s-a născut cu ajutorul unui singur instrument: chitara mea. Iar, când am terminat prima parte, deja am știut că piesa asta va reprezenta cu totul o altă lume, va fi cu totul altceva decât ceea am făcut până acum. Și ăsta a fost cel mai important lucru pentru mine: ca aceste sentimente să fie simțite de către toată lumea, ca să le pot transmite tuturor semenilor mei. Și, consider că, până în acest moment, acest lucru mi-a ieșit.

Care este dorința ta ascunsă în legătură cu participarea ta la Eurovision? Ce ai dori să obții în cadrul acestui concurs, în momentul în care pășești pe scenă în data de 11, respectiv, sperăm mult, 13 Mai?

Eu sunt un ,,unguraș’’ foarte mândru, și sunt foarte încântat de frumusețea limbii noastre, cât și de motivele noastre naționale, folclorice. Și acesta este ceea ce mi-am dorit, de fapt, să arăt lumii. Pentru mine, reprezintă o mare victorie și faptul în sine că mă aflu la Kiev; iar, începând de aici, toate reprezintă un dar divin, un cadou drag!
Cred că voi fi în stare să-mi duc toate ideile pe scenă, și sper mult că și ceilalți vor înțelege mesajul meu!

Pentru ce anume zvâcnește, cu adevărat, inima ta, înainte de a păși pe scenă, împreună cu dansatoarea ta, Alexandra Virág? Ce semnifică dansul Alexandrei, și ce anume simbolizează cana de lapte?

Ei bine, cana este un instrument țigănesc străvechi, pe care oamenii au folosit-o și cu secole în urmă. Iar, Alexandra întruchipează, prin dansul ei, sentimentul de viață țigănească și, totodată, intimitatea relației noastre, pe care am dorit să le transmit prin piesa mea.

Violonista, Emese Kapcsos, este menită să reprezinte modernismul în melodia ta? Putem spune că e vorba despre un fel de interferență de stiluri care poate fi asociată cu interculturalitatea, pe care o tratezi ca pe un lucru drag sufletului tău?

Emese, într-adevăr, este violonista în show-ul meu. Din câte se știe, vioara face parte integrantă din folclorul unguresc, și întotdeauna a fost un instrument străvechi al basmelor, al muzicii și al poporului maghiar.
Alegerea lui Emese se datorează, în principiu, faptului că ea reprezintă, prin personalitatea ei, uniunea, unificarea, acea interferență culturală și etnică, unde țigănescul se întâlnește cu ungurescul. Un fel de împletire artistică a două culturi și a două nații. Prin prezența și aliura ei speciale, am dorit să sugerez uniunea interculturală, conviețuirea și săvârșirea universală a muzicii, care nu ține cont de rasă și de culoare. Pentru mine, acesta este un lucru foarte important, și cred că este și unul funcțional!

Nu îți este teamă să te deschizi în fața publicului larg, să-ți asumi adevărata față? Ce așteptări ai de la publicul european?

Sincer să fiu, n-am niciun fel de așteptare de la publicul european, și nu îmi este deloc frică să mă deschid în fața lui, deoarece m-am înscris în acest concurs tocmai pentru a mă putea deschide în fața lumii, și pentru a-mi putea arăta lumea emoțională publicului larg.
Nu aștept nimic din partea nicicui, ci doresc, cu atât mai mult, să arăt. Mă las luat de val, și sper la cele mai bune, cu gândul că voi fi capabil să mă conectez la corzile sentimentale ale oamenilor, prin faptul de a mă da pe mine însumi!
Dumnezeu a fost cu mine pe tot parcursul ,,A Dal’’, prin rugăciuni, înainte să pășesc pe scenă, iar acea relație, care este între noi doi, e ceva indescriptibil… Este un lucru minunat că am avut alături de mine o forță supranaturală, pe care doar eu am simțit-o. Și voi avea nevoie de ea și pe scena de la Kiev!

Și, nu în ultimul rând, care este mesajul tău pentru fanii Eurovision, cât și pentru telespectatorii din România? Ce anume ai dori să le transmiți, în mod special, numai și numai lor?

Îți doresc mult succes, în numele INFE România și, desigur, în numele tuturor fanilor români!

Versurile piesei ,,Origo’’:

Trebuie sa îți închizi ochii/ Așa mă vei putea vedea,
Ca să-mi cucerești inima/ Trebuie să-mi cunoști sufletul.
Dacă nu-ți trebuiesc/ Lasă-mă să merg afară/ M-am născut vagabond.
Am fost ostracizat îndeajuns/ Dar Dumnezeu mă vede, mă vede!

Refr.: Yalomaloma tadănănănă…

De ce mi-ai mințit că/ Nu contează culoarea mea,
Ai știut că am ochii căprui,/ Și nu se va schimba niciodată în mine.
Nu-mi mai trebuie din tine/ Pleacă de aici, lasă-mă!
Nici să nu te văd/ Să fii blestemat pe veci, pe veci!

Refr.

Pe mine, la vârsta de 4 ani/ M-a chemat Dumnezeu
Și mi-a dat o armă reală în ale mele mâini.
Știam că numai El poate avea grijă de mine,
Am repetat mai mult cu ea decât un Samurai,
În El ma pot încrede, mereu zice adevărul,
Cu El pot să plâng, îmi arata calea,
O alianță care durează veșnic/ Nu poate fi sacrificată.
El este comoarea mea de preț.
Au locuit puteri misterioase în copil,
S-au temut de el/ Se observa în priviri,
Coardele mele atacă, plâng în trupuri,
Degeaba te ferești de ele, e otravă în instrument.
Am umezit mase cu ea/ Îmi auzi melodia, deja îmi știi numele
Drumul e lung, răni pe spatele meu/ Lacrimile a mii curg pe chitara mea.

Refr.

 

Autor: Ferenc Szabo

Lasă un răspuns

